fredag 29. juli 2011

Jeg klarer ikke å sette en tittel på dette innlegget, da jeg føler at det kommer til å stå litt av hvert her.

Denne uka har gått til med å se nyheter, lese nettaviser, fordøye, gråte, føle på følelser, snakke og prøve å komme seg videre. Det har ikke vært enkelt. Dette kommer til å sitte igjen lenge. Jeg leste et lite definisjonsspørsmål tidligere idag som jeg har tenkt litt på i noen timer nå.

Ordrett husker jeg det ikke, men kan prøve å svare. Spørsmålet var om noen i Norge nå ikke satt å følte på hatet. Hatet mot Assberg Bergfjell Bærtelsen. Og jeg kan si som så at jeg ikke kjenner hat mot selve personen, men mot hans handlinger. Synet hans på verden er forskrudd, og blitt diktet opp og pyntet på i en årrekke. Av, ikke nødvendigvis, men tilsynelatende en syk person. Dette er et syn som sikkert noen flere enn han sitter med. Og andre igjen kjenner seg igjen med deler av det. Men alikevel. De går ikke ut og gjør så grufulle ting. Hva som fikk ABB til å snappe så ille, kan man bare spekulere i. Et eller annet sted på veien hit har noe gått alvorlig feil i hodet på han. Såpass kan vi skjønne.

Nei, jeg hater ikke ABB. Men jeg avskyr han. Som pesten. Og ja, jeg går med hevntanker mot han. Men hvem gjør ikke det nå om dagen? Jeg gidder ikke å forsvare mine egne tanker, jeg føler og mener det at jeg har rett til å tenke sånn. Så lenge jeg bare tenker dem, og ikke gjør dem, kan jeg tenke hva faen jeg vil.

Jeg skjønner allerede nå at dette kommer til å bli et rotete innlegg, det er så mye som må ned på papiret, eller her i dette tilfellet, inn på nett.

Er det en ting som irriterer meg hensynsløst ved denne saken, så er det folks klaging på Politiet. Hvorfor ditt og hvorfor datt. Politiet er, i denne saken, noen man skal hylle. De brukte 40 minutter på å ta vedkommende. Og i de 40 minuttene kan man legge til at de kom seg fra Oslo, over til Utøya med båt og fikk tatt han. Med motorstopp og hele pakken. Jeg vil GJERNE se noen andre gjøre det bedre her til lands. Det er veldig stor forskjell på virkeligheten og film, som mange av disse klagerne tydeligvis har sett for mye av. Jeg ble stilt ovenfor et debattinnlegg hvor vedkommende skrev: "Journalisthelikopteret med en sniper ombord, en kar på en ås et eller annet sted som markerer gjerningsmann med en rød laserprikk. Så enkelt er det.." Nei, så enkelt er det ikke. Regn, tåke, vind mås ta med i beregningen. Journalisthelikopter ja. Det er lagd for observasjon, ikke Operation Sniper. Før sniper hadde rukket å ta grep på våpnet, hadde allerede kopteret vært på vei ned etter å blitt beskutt av gjerningsmann. Og eh.. Kar på en ås som markerer. Tenk om gjerningsmann gjemmer seg blant trær da? Mener du at den røde laserprikken klarer å lyse gjennom trestammer og blader også da eller? Nei. Virkeligheten er ikke som på film, kjære venner. Og det Politiet klarte å gjøre på en snau time, var faen meg godt nok. Mer enn godt nok, i mine øyne!


Og det siste jeg leste før jeg begynte på dette innlegget er at tosken krever at rettpsykologene ikke skal være fra Norge, men fra utlandet. Han nekter å snakke med de norske. Så screw him! La han sitte der, og ikke få skryte om "bragden" sin. Da kommer rettpsykologene til å ta en avgjørelse basert på manifestet, avhørsprotokoller og generelt all annen info som foreligger om han.

1 kommentar:

  1. Kristian fra Summøre ;)28. november 2011 kl. 10:25

    Godt skrevet :) Det er ikke så lett å forklare folk at en slik aksjon som ble gjennomført på Utøya, den tar noe tid.. Husk på hvor mye mannskap som var bundet opp i sentrum.. Husk på at det skal kalles inn mannskaper i Delta, de skal ha på utstyr, de skal komme seg til åstedet, de hadde ikke noe særlig info om evt hvor mange gjerningsmenn som var der.. Altså, logistikken var vanskelig.. De gjorde jobben sin så fort som overhodet mulig sett i mine, og mange andres øyne..

    ABB, det individet tenker jeg minst mulig på.. Det blir nok forvaring ut livet på det individet. Så får en håpe at media ikke gir vedkommende for mye oppmerksomhet utover... La individet få dommen sin, og begynne å sone... Så kan vi stryke dette individet fra samfunnets rekker... Og ja, jeg brukte ordet individ bevisst......

    SvarSlett

Du er velkommen til å kommentere innleggene, husk på at det du skriver skal du stå ansvarlig for. Trusler, hets, trakassering og annet står jeg helt fritt til å slette/ikke publisere og ta videre med politiet.