mandag 14. november 2011

Oslo folk må ta seg sammen!

Idag så hadde jeg et snare strev med å reise kollektivt i Oslo.
En eller annen bro mellom Majorstua og Blindern raste helt eller delvis ut, og skapte dermed store forsinkelser i banetrafikken. Dette merket man godt, når man fikk høre at all trafikk vestover måtte stå og vente på klarsignal for å kjøre til perrong.

Det som slår meg, er at Oslofolket er en saueflokk. Og idag så feilet Ruter sine ansatte med å gjete flokken. Informasjon trenger vi ikke å snakke om, siden det var mangelfullt. Når jeg kom gående til perrongen på Jernbanetorget, sto alle og så ut som om himmelen hadde falt ned. Informasjonen på skjermen dikterte at det var problemer mellom Majorstua og Blindern, at de og de linjene var preget av forsinkelser, de og de linjene sto, og de og de linjene gikk som vanlig. Det var det eneste som surret og gikk.

Da tenkte jeg litt med meg selv. Har de satt opp noen erstatning for banen? Går det buss for bane? Eventuelt hvor?

Jeg pirket forsiktig borti en person og stilte spørsmålet: Har du hørt noen melding om det går buss for bane?

Da fikk jeg et fårete og forvirret blikk tilbake, med et "naaaah?". Jeg gjentok spørsmålet, sakte og forsiktig, som om jeg snakket til et barn. Da fikk jeg til svar "Nei, har ikke hørt noen melding om det." Også begynte det å rable for persone jeg pratet med. Han skulle rekke en time et eller annet sted(husker ærlig talt ikke....) og pga dette så ville han ikke rekke den og det var verdens undergang etc. Dette pågikk en stund, hvorpå jeg nevnte det at han kan stikke på Infopunktet til Ruter som ligger opp trappen og bort i gangen. Der kunne han få informasjon om han kunne ta en buss eller lignende. "Infopunkt? Hva er det?" (Og her må jeg bare innrømme at jeg himlet med øya). Da spurte jeg vedkommende om hvor han kom fra. Og jeg fikk vite at han hadde gått den "kunstpassasjen" og kommet ned gangen og ned trappen til perrongen. Da forklarte jeg han at infopunktet hadde han bare gått rett forbi. Det ligger jo på venstre side når du kommer gående gjennom den "kunstpassasjen"(som han kalte det...). "Å, ligger det et infopunkt der?". No silly, jeg bare tuller med deg, lissom! Ja, det ligger et infopunkt der. Jeg ba han om å gå og sjekke. Deretter meldte det seg en annen herremann for meg, som lurte på om jeg visste noe om det gikk bane for buss. Jeg henviste, igjen, til infopunktet. Og fikk, igjen, til svar: "huh....? Infopunktet?" Og forklarte, igjen, hvor det ligger. Dette skjedde et par ganger... Mennesker kom bort til meg, fordi de hadde sett at jeg hyttet og pekte og forklarte. Dermed trodde de sikkert at jeg var en informasjonsperson utsendt av Ruter, eller noe. Det skal sies at jeg på dette tidspunkt, bare ville komme meg hjem og slå meg ned i sofaen min. Jeg var sliten, trøtt og utslitt. Og når sånne sauefolk kommer til meg med, for meg, horrible spørsmål som de EGENTLIG skal vite svaret på selv, bare de tenker etter, så blir jeg lettere frustrert og noe forbannet.

Hva er det med Oslofolket, og det å ikke følge med på omgivelsene rundt seg? Jeg har lest meg til denne informasjonen, som at det faktisk går ann å ta taxi de gangene banen streiker. Man sender så, eller møter opp på Trafikanten på Jernbanetorget, med kvitteringen for drosjeturen, skribler litt på et skjema, setter opp et kontonummer og vips... Så har du beløpet på kontoen et par dager senere.

Og nå spør sikkert Oslofolket seg; Hvor har hun lest dette? Jeg har ikke sett noen plakater med den informasjonen.

Kjære Oslofolk.
ALT står ikke skrevet på plakater. Det finnes noe som heter informasjonsbrosjyrer. Disse finner du på, nettopp, Trafikanten, Informasjonspunktene, inne på tbanen, på bussene og på trikkene. Denne informasjonsbrosjyren inneholder rettigheter DU har som reisende. Og rettigheter du IKKE har. Og en rettighet heter "dekning av reise når kollektiv streiker"(fritt husket..).

Dette er en liten irettesettelse til Oslofolket der ute. Begynn å legg merke til hvor du går og hva du går forbi. Og les ALLTID informasjonsbrosjyrene om det tilbudet du bruker.

Også har vi Ruter da.
Hvorfor sitter dere pal på kontor og bak disker, når dere utmerket vet at folk er sauer? De trenger å gjetes. Men ikke fra en pult. Når banen streiker, sånn som idag, må dere få ræva deres opp fra stolen og komme dere ut til folket. Folket kommer IKKE til dere. Ref idag. JEG måtte sende et titalls personer deres vei. De ante IKKE at Infopunktet eksisterte! Det nytter ikke å sitte bak en pult og bare se på kaoset. Det er deres jobb å komme dere ut til folket og innformere oss om hva som skjer, om det er erstatning for banen og eventuelt når trafikken kan ventes å gå igjen. Begynn å ta i bruk servicedelen av yrket deres, VÆR SÅ SNILL!

Neste gang jeg blir stående på en perrong og gjøre jobben deres, så tar jeg tiden og sender en regning på lønn. For deres jobb. Capische?

2 kommentarer:

  1. riv kolektivtrafiken. bil eller taxi till alle hahaha

    SvarSlett
  2. Hahahahahaha, Trond! Jeg ser for meg sentrum når absolutt alle har bil, ja... Tror du det blir bedre for tungtrafikken og ta seg fram da, eller? *flirer*

    SvarSlett

Du er velkommen til å kommentere innleggene, husk på at det du skriver skal du stå ansvarlig for. Trusler, hets, trakassering og annet står jeg helt fritt til å slette/ikke publisere og ta videre med politiet.