lørdag 21. desember 2013

21. Desember 2012.

Er det mange som husker denne datoen? Denne datoen for ett år siden?

La meg friske opp hukommelsen deres litt:
Dagbladet

På denne dagen for ett år siden så ble det profetert at verden ville gå under, ihvertfall om man fulgte den mayanske kalender. Selv om de få gjenlevende av maya herkomst mente bestemt at det ikke var slutten, men starten. Og jeg sitter her idag, og tenker "Hva om det faktisk var starten på noe?"

Dette året som har gått nå, har vært det mest merkelige året på lenge. Norge har opplevd stormen uten sidestykke, værforandringer og væromslag. Vi sitter i desember og det er ikke et eneste snøfnugg på bakken å oppdrive her!

Jeg har sikkert lest for mange bøker, og gjenkjenner sikkert litt for mange av tegnene på diverse ting, men det skremmer meg at været endrer. Såpass fort. For meg, så skal ikke været forandre seg så fort. Værforandringer skal skje gradvis, men gradvise forandringer i været er heller ikke noe jeg setter pris på.

Forskere påstår å si at vi lever i den 5. istiden nå, og at den er på vei til en ende. Polene smelter. Er det menneskeskapt eller er det tiden for det nå? Hva skjer når nok av polene har smeltet, og det ferskvannet renner ut i det salte havet som fraktes kloden rundt av strømmer? Disse strømmene som består av.. ja... vann? Salt vann? Hvor mye salt vann? Vil det påvirke strømmene at så mye kaldt ferskvann kommer? Vil det påvirke balansen i strømmen?

Jeg mener også at jeg har hørt snakk om det finnes bevis på at Golfstrømmen har snudd på et tidspunkt, den har ikke alltid vært den veien den er nå. Hva som vil skje om den snur, er vel blitt fundert nøye på, siden vi har hatt om dette på ungdomskolen. Men hva skal til for at den skal snu? Eller stoppe opp helt? At en balansegang ødelegges? At balansegangen mellom hvor mye % saltvann kontra hvor mye % ferskvann det finnes?

La oss forlate været.
Hvor mange har opplevd at selv om verden har blitt mindre, så har den blitt større? Vi sliter med krig, fattigdom og ondskap. Om det er en større skala av krig, eller om det bare har blitt bedre dekning av den, kan jeg ikke si noe om. Men at det er blitt verre og verre, er det ingen tvil om. I større grad så angriper dette barna, vår fremtids store ledere. Vil vi faktisk, som menneskehet, en vakker dag utslette hele kontigent av jorda pga en eller annen uoverenstemmelse? Tiden vil vise.

Det blir mer ondskap, mer vold, mer krig, mer urettferdighet. Tanken slår meg "Er vi en jævla sykdom på overflaten til Moder Jord, og er hun i ferd med å utslette oss pga dette?"

At jeg er her og tenker dette, betyr det noe i det store bildet? Sikkert ikke. Men det at jeg faktisk kan tenke dette, det syns jeg er et mirakel i seg selv. For det tyder på at det har skjedd en forandring.

Jeg er en nå. Hva skjer når vi blir flere?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du er velkommen til å kommentere innleggene, husk på at det du skriver skal du stå ansvarlig for. Trusler, hets, trakassering og annet står jeg helt fritt til å slette/ikke publisere og ta videre med politiet.