mandag 26. januar 2015

Manglerud Bad. Igjen.

Igjen, så må jeg sette meg ned for å skrive et innlegg om Manglerud Bad.

Vi tar litt historie:
Undervisningsbygg stengte badet i fjor vår fordi man mente at det var uforsvarlig å holde badet åpent for publikum. Det største problemet var en vegg som holdt på å rase ut. Konsulentfirmaet Cowi ble hyret for å vurdere badets status, og konkluderte med at de første fem årene med fortsatt drift ville kreve en investering på drøyt 15 millioner kroner. Inntil 15 års fortsatt drift ville kreve mer enn 30 millioner kroner. 
Den usikre veggen var reparert allerede i mai måned og det arbeidet som gjenstår for at badet på forsvarlig måte kan åpnes for publikum er en reparasjon av ventilasjonsanlegget og i taket over bassenget. Firmaet NEPTUN har driftet badet siden 2007 og daglig leder Christin Kjosmoen mener at kostnader som skal til for at badet kan åpnes er bagatellmessig i forhold til verden av at folk kan bruke badet mens fremtiden utredes. 
At folk midlertidig kunne bruke badet var også tanken bak vedtaket bystyret gjorde i juni i fjor. Dette ble fulgt opp av et vedtak i desember hvor det ble bevilget 15 millioner kroner til Manglerud Bad. 

Til dette vedtaket uttalte byråd Anne Siri Koksrud Bekkevold at det vil koste alt for mye å iverksette kortsiktige løsninger. Det er bedre å gjøre grundige vurderinger av hva det vil koste å løse problemer på sikt, slik at vi skaper et grunnlag for beslutninger for fremtiden. 
Abdulla Alsabeehg(AP) er svært oppbrakt over byrådens håndtering av saken. Det burde være klart i formuleringen av vedtaket hva bystyrets intensjon med dette har vært. Når bystyret "ber om at Manglerud bad skal gjenåpnes" og at "drift inntil andre alternativ er på plass i nærområdet skal sikres" så er ikke dette i politisk språkbruk å oppfatte som et ønske, men som en instruksjon. Tanken bak vedtaket var ikke å foregripe den politiske behandlingen av en fremtidig utvikling for badet. Intensjonen med vedtaket var å legge til rette for at folk skulle kunne bruke badet og få svømmeundervisning inntil den langsiktige planen er klar. Dette var en politisk vurdering og beslutning, sier en oppbrakt Abdulla. 

Da har vi tatt historien.

Jeg mener jeg har skrevet innlegg om dette tidligere, husker ikke eksakt hva jeg skrev da, men jeg husker at jeg allerede da var kritisk til byråden Koksrud Bekkevold. Etter å ha lest denne saken ble en mistanke jeg hadde bekreftet.
Min mistanke gikk ut på at byråden var av den type politiker som gjerne vil ha ansvar, bare for å skyve det hele på fremtidige byråder, sånn at hun slipper å måtte ta avgjørelsene selv. Beslutningsvegring? Jeg vet ikke.
Har hun fått en instruksjon om å åpne badet? Ja.
Har hun åpnet badet? Nei.

Det var tidlig ganske så tydelig hva intensjonen bak vedtaket i bystyret var: Å få gjenåpnet badet for publikum. Fortest mulig. Uansett hvor langt planleggingen for et nytt bad har kommet.
Det ble flertalling vedtatt i bystyret.

Så hvorfor i alle dager sitter nå byråden å ruger på åpninga som en heit, overkåt, overbeskyttende høne?

Jeg ser poenget i argumentasjonen hennes, men det skal ikke ha noen ting å si. Hun har fått en marsjordre fra flertallet i bystyret. Og hun overstyrer. Det er så jeg tror at hun gleder seg til valg i kommunen, sånn at hun mister jobben. Behandlingen av denne saken har vært en tragedie fra hennes side, hun har fått tydelige signaler om at dette er ikke gangbart, alikevel så fortsetter hun å legge hindringer i veien.

Hei du, Anne Siri.
Om du kommer over dette innlegget ved et uhell(sier uhell, er ikke så mange som leser denne bloggen, så jeg tipper at du har kommet inn her etter å ha googla deg selv), kan du gi meg et veldig godt svar på hvorfor du gjør dette? Ikke lever noe politisk svada om langsiktig planlegging. Hvorfor underminerer du et vedtak foretatt av et flertall? Det er oppgjort og bestemt at Manglerud Bad skal gjenåpnes for publikum, uavhengig av langsiktig planlegging for å gi svømme- og livreddende undervisning.

Jeg sliter såpass med å holde meg ren i språket her jeg sitter. Jeg er allergisk mot politisk svada, og svarer gjerne såpass drøyt på det at de jeg sier det til blir sittende som en fisk på land. Ikke mye konstruktiv av meg, jeg vet. Men politisk svada kan egentlig stikke til Sibir og bli der.

Politisk svada er grunnen til at jeg ikke gidder å gå videre inn i politikken, selv om jeg har veldig lyst. Den første og siste TV-sendte debatten jeg hadde deltatt på, hadde blitt avsluttet i det øyeblikk jeg kastet en snøball på en debattant fordi jeg ble lei av alt tåkepratet, svadashitet og møkka som kom ut av kjeften på vedkommende. Feil, men du bedre..... Så tilfredsstillende.

Snøball, ja. Masse snø nå ute. Kan lage bra snøballer av snøen ute nå.
God idè.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du er velkommen til å kommentere innleggene, husk på at det du skriver skal du stå ansvarlig for. Trusler, hets, trakassering og annet står jeg helt fritt til å slette/ikke publisere og ta videre med politiet.