søndag 1. desember 2013

Julestemning, kom og treng deg, her finner du ikke motstand!

Nå har jeg stått imot siden september. Jeg har fortalt meg selv at jeg ikke skal rives med, men nå er tiden her. Jeg er barnslig glad i jula, den gode julestemningen, den gode musikken, varmen, fargene og alt som følger med.

Det jeg minst av alt tenker på er gavene man får på juleaften. Jul for meg er å samles med familien, sitte i sofaen med snøen lavende ned utenfor, fyr i peisen, julefilm på tven med pepperkaker, melk og nøtter.
Og tidlig julemorgen, med tegnefilmer på tven og ditto kos.
Og lillejulaften, pyntingen av treet med mamma, pappa og bror(tradisjon) og deretter Grevinnen og Hovmesteren på NRK1.
Kakao, peiskos, pledd. Familie. Jul.
Og mat. I form av ribbe, sylte og julebrus.
Og julebrusen er ingen andre enn Hamar/Lillehammer. Det fins ingen annen julebrus.

Nå har jeg så mye hjemlengsel at jeg nesten blir dårlig. Men før jeg skal hjem til jul, så skal det pyntes her hjemme i Oslo.

Dette året så skal jeg ha rødlakkerte negler hele måneden ut, julenisselua skal brukes til over nyttår, telefonen skal synge julesanger og ha julebakgrunn, samme med pcen. Jeg skal gå rundt og nynne på julesanger, i håp om at noen blir løftet av spiriten jeg viser og smiler litt av det.
Jeg gleder meg alltid til å gå med nisselua i desember, det er så mange barn og voksne som lar seg rive med av det. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har latt noen med glede nappe i luedusken for å bare le det vekk, hehe. Jeg blir et overnaturlig hyggelig menneske i desember, er så jeg lurer på om jeg sparer på all hyggeligheten og høfligheten til desember, og bruker den opp da, for så å være gretten, misantropisk og skeptisk resten av året.

Nå sitter jeg her å synger med til julelisten på Spotify, og er bare et eneste stort glis. Jeg gleder meg til å gå ut å møte verden imorgen for å kjøpe meg julebrus og julemarsipan, og glise til alle som ser på nisselua.

Desember, folkens. Det er måneden sin! I love it!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du er velkommen til å kommentere innleggene, husk på at det du skriver skal du stå ansvarlig for. Trusler, hets, trakassering og annet står jeg helt fritt til å slette/ikke publisere og ta videre med politiet.