søndag 13. april 2014

Mer forskning, flere svar.

Jo mer det forskes på et felt, jo flere svar vil man etterhvert få. Dette vet de fleste mennesker.

1970-tallet var en liten epoke for verden. Discoen, hippier. For andre, så var det en vitenskapelig epoke. På 70-tallet, så ble Myalgisk Encefalopati/Kronisk Utmattelsessyndrom lagt inn på listen over nevrologiske sykdommer. Allerede da, hadde de en formening, disse verdenstoppene i WHO.

De siste 10-12 årene så har det vært en oppblomstring av mennesker som sier at de har M.E.  Andre sier at de har Kronisk Utmattelsessyndrom. Jeg husker fremdeles at jeg leste oppslaget i VG om den jevnaldrende jenta som lå i sofaen. Eller i senga. Hadde smerter. Ikke orket. Ikke hadde energi.

"Bare bit tennene sammen, dette klarer du."
"Pft, ta deg sammen."
"Tror ikke på deg..."
"Hm.... Tror du er lat, jeg."
"Neh. Du er skulkesjuk du."

Dette er setninger mennesker med syndromet/M.E. hører støtt og stadig. Jeg har hørt alle sammen jeg, også. Jeg har hørt enda verre setninger også. Ting som "du er psykisk sjuk" har gått igjen mange ganger. Også dette at jeg "viller meg selv syk."
Det er liksom så enkelt. Er bare å kaste meg ut av senga, blåse i smertene i leddene og musklene, kjøre på og drite i hva kroppen forteller, så ordner alt seg.
Feil.

Siden 70-årene har disse to ligget på listen over nevrologiske sykdommer. Ikke psykiske. Og med den siste tids forskning, så blir dette mer og mer rett. I mitt tilfelle, så slår dette hardt ut på nervesystemet, og tildels hjernen. Først fikk vi en noe redusert gladmelding fra to leger i Bergen. Forskningen på hva Rituximab gjør med kroppen er nå godt igang. Ikke bare tar den altså kreft, den tok også å drepte hva enn det var som forårsaket M.E. Igjen, dette peker veien mot at det ikke er snakk om en psykisk sykdom.

Den 7. april i år ble en artikkel publisert på About.com. Link her. 
Kort fortalt, så forteller denne artikkelen om funn i forskning på M.E./CFS(chronical fatigue syndrom) at PET skans viste inflammasjon(betennelse) i flere deler av hjernen. Flere av symptomene linket opp til M.E./CFS kan forklares av disse betennelsene i forskjellige deler av hjernen. I flere år, har forskere hatt mistanke om at nevroinflammasjon har opptredd/oppstått hos mennesker med M.E./CFS. Inntil nå, så har det vært mistanker. I denne lille studien, så har de oppdaget at de kan ha rett.

Mer forskning. Mer svar.

Jeg håper at vi snart kan gå i møte en tid hvor det å si høyt til verden at man har M.E. ikke blir møtt med skeptiske blikk, drøye setninger og fordømmelse.

M.E. er virkelig. Det sitter ikke psykisk i hodet mitt. Det sitter fysisk.

Fuck that, you fucking fucktard. Science.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du er velkommen til å kommentere innleggene, husk på at det du skriver skal du stå ansvarlig for. Trusler, hets, trakassering og annet står jeg helt fritt til å slette/ikke publisere og ta videre med politiet.